جراحی انحراف بینی

جراحی انحرا ف بینی که در اصطلاح پزشکی به آن سپتوپلاستی گفته می شود به منظور صاف کردن انحراف  تیغه بینی و در برخی موارد برطرف کردن مشکلاتی مانند گرفتگی بینی ومشکلات تنفسی انجام می شود. تیغه ی بینی در وسط بینی دقیقا بین دو سوراخ بینی هر فرد واقع است و بینی را از وسط به دوقسمت مساوی تقسیم می کند و از دوقسمت استخوانی و غضروفی تشکیل شده است که قسمت غضروفی نزدیک به نوک بینی و قسمت استخوانی نزدیک به پیشانی است. اما در برخی از افراد تیغه میانی بینی که انعطاف پذیر و نازک است کمی انحراف دارد، این انحراف ممکن است که در ظاهر فرد مشخص نباشد و فقط از داخل بینی مشخص باشد و مشکلات تنفسی برای این افراد ایجاد کند. در برخی از افراد انحراف بینی موجب کجی ساختار بینی می شود که این امر تاثیر بسیار زیادی در چهره افراد می گذارد و موجب ناراحتی آن ها می شود که در این صورت جراحی زیبایی بینی در کنار جراحی انحراف بینی انجام می شود . در جراحی انحراف بینی جراح سعی می کند پس از صاف کردن تیغه میانی بینی آن را سر جای خود در وسط بینی بازگرداند.

جراحی انحراف بینی

علائم انحراف بینی

• مشکلات تنفسی
  • گرفتگی بینی
  • خروپف کردن در هنگام خواب
  • خشک شدن دهان در هنگام خواب
  • احساس درد در ناحیه سر و صورت(سردرد)
  • درد صورت در ناحیه بینی
  • بوجود آمدن ترشحاتی در پشت حلق
  • عفونت سینوسی
  • خون ریزی بینی (خون دماغ)
  • کاهش حس بویایی بینی

انواع انحراف بینی

به طور کلی دو نوع انحراف بینی وجود دارد

انحراف قسمت تحتانی تیغه بینی: این انحراف به گونه ای است که انتهای پایینی تیغه بینی جابجا می شود و به یک سمت دیگر مایل می شود و یکی از حفره های بینی را تنگ تر می سازد.

انحراف کمانی بینی: در این نوع انحراف بینی تیغه بینی یک فرم کمانی پیدا می کند که موجب می شود یکی از حفره های بینی یا هردو دچار انسداد نسبی شوند.

علت ایجاد انحراف بینی

عوامل ژنتیکی